Ett skritt nærmere tømmerterminal på Hauerseter - Norges Skogeierforbund
Hopp til innholdet arrow_downward

Ett skritt nærmere tømmerterminal på Hauerseter

Bane NOR har startet opp arbeidet med reguleringsplan for en ny tømmerterminal på Hauerseter. Planen er at den nye terminalen skal stå ferdig i løpet av 2027.

I Nasjonal Transportplan, NTP, fra 2018-2029 var det foreslått en rekke tiltak for å effektivisere tømmertransporten på bane. Nye tømmerterminaler skulle gi redusert biltransport, og tilsvinger, krysningsspor og elektrifisering skulle gi raskere og mer effektiv framføring av tog.

– Det er nå gjennomført planprosesser for mange tiltak, men felles for flere av disse er at kostnadene har blitt for høye og at prosjektene har blitt skrinlagt. Det var også i ferd med å skje med tømmerterminalen på Hauerseter, sier transportrådgiver i Skogeierforbundet, Dag Skjølaas.

Da Jernbanedirektoratet presenterte resultatet av den første planprosessen i juni 2021, hadde prosjektet et kostnadsoverslag på over 1 milliard kroner. Bane NOR anbefalte derfor at planleggingen skulle stoppes.

Gikk for enklere og rimeligere løsning

Skogeierforbundet og Treforedlingsindustrien bransjeforening tok da initiativ til en ny dialog med Bane NOR, og det ble innledet et offentlig privat samarbeid og kjørt en ny planprosess med stort fokus på enkle og kostnadseffektive løsninger.

Våren 2022 kunne Multiconsult presentere fire alternative løsninger for en ny tømmerterminal på Hauerseter med kostnadsoverslag under 200 millioner kroner. Ett av disse alternativene danner nå grunnlaget for reguleringsplanarbeidet.          

– Hauerseter ligger sentralt plassert ved E6 og like ved krysset mellom E6 og E16. Sammen med terminalene på Kongsvinger i øst, Sørli i nord og Hønefoss i vest, vil terminalen på Hauerseter gi en god terminalstruktur og kort biltransport inn til terminal i dette området, sier Skjølaas.

Terminalen på Hauerseter er viktig for å overføre mer gods fra veg til bane. Forventet årlig volum tilsvarer rundt 7 000 lass med tømmer som ellers ville gått på bil gjennom Oslo.

– Terminalen blir spesielt viktig for treforedlingsbedriftene Norske Skog Saugbrugs i Halden og Borregaard i Sarpsborg, sier han.