Redaksjonen Skog
100 meter koster 1,2 millioner kroner i året
Det finnes 80 broer i landet som ikke tåler fulle tømmerlass. De koster tømmerindustrien dyrt. Fokus på dette er svært viktig, sier administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund.
I helgen satte NRK fokus på Stensbrua i Aremark som koster Sugbruks i Halden over en halv million kroner årlig. Den er en av 80 broer som ikke er klassifisert for at tømmerbiene kan kjøre med fulle lass.
‐ Jeg kunne hatt ti tonn til, sier tømmertransportør Thorbjørn Haugen til NRK. Han var på vei til Saugbruks i Halden, men kan ikke kjøre med fulle lass. Brua har nemlig kun kapasitet til 50 tonn, mens veinettet før og etter tåler 60.
Dette skaper problemer. Hver dag tar Saugbrugs imot syv tømmerbiler som kun er to tredjedels fylt opp. Bedriften anslår at tømmerbilene dermed må kjøre 750 ekstra turer hvert år, skriver NRK på sine nettsider.
‐ Disse hundre meterne koster vår fabrikk cirka 1,2 millioner kroner i året. Kun fordi det blir dyrere transport, forteller teknisk sjef Anders Hauge Johansen på papirfabrikken Saugbrugs til NRK.
Line Henriette Hjemdal, som er stortingsrepresentant for KrF, ønsker å få inn penger til oppgraderinger av disse bruene i neste års statsbudsjett.
‐ Det er viktig at vi får penger inn i bruprogrammet som er vedtatt til dette. Totalt vil det koste omtrent 50 millioner kroner å utbedre slike flaskehalser. Det er kanskje ikke så viktig for den vanlige mann, men veldig viktig for tømmertransporten, mener hun.
Ifølge NRKs beregninger vil det koste seks millioner kroner å oppgradere Stensbrua. Statens vegvesen kan ikke bekrefte dette beløpet.
Problemet med dårlige broer går ikke bare ut over tømmerbedriftene. Også sjåførene av tømmerbilene får svi, mener Johansen i Saugbrugs.
‐ Sjåførene får betydelig mer slitasje på sitt utstyr, uten å få tilsvarende tilbake på inntektssiden.
Johansen mener en oppgradering vil komme alle til gode.
‐ I et miljøhensyn, kostnadshensyn og trafikksikkerhetshensyn er det å oppgradere brua en kjempeidé, sier han.
Det er Hjemdal enig i.
‐ Jeg tror det er vanskelig å være imot at man bevilger små midler, som gir verdiskapning og økt konkurransekraft. Det er et kinderegg, og det er politikerne for, sier hun til NRK.
Dette skaper problemer. Hver dag tar Saugbrugs imot syv tømmerbiler som kun er to tredjedels fylt opp. Bedriften anslår at tømmerbilene dermed må kjøre 750 ekstra turer hvert år, skriver NRK på sine nettsider.
‐ Disse hundre meterne koster vår fabrikk cirka 1,2 millioner kroner i året. Kun fordi det blir dyrere transport, forteller teknisk sjef Anders Hauge Johansen på papirfabrikken Saugbrugs til NRK.
Line Henriette Hjemdal, som er stortingsrepresentant for KrF, ønsker å få inn penger til oppgraderinger av disse bruene i neste års statsbudsjett.
‐ Det er viktig at vi får penger inn i bruprogrammet som er vedtatt til dette. Totalt vil det koste omtrent 50 millioner kroner å utbedre slike flaskehalser. Det er kanskje ikke så viktig for den vanlige mann, men veldig viktig for tømmertransporten, mener hun.
Ifølge NRKs beregninger vil det koste seks millioner kroner å oppgradere Stensbrua. Statens vegvesen kan ikke bekrefte dette beløpet.
Problemet med dårlige broer går ikke bare ut over tømmerbedriftene. Også sjåførene av tømmerbilene får svi, mener Johansen i Saugbrugs.
‐ Sjåførene får betydelig mer slitasje på sitt utstyr, uten å få tilsvarende tilbake på inntektssiden.
Johansen mener en oppgradering vil komme alle til gode.
‐ I et miljøhensyn, kostnadshensyn og trafikksikkerhetshensyn er det å oppgradere brua en kjempeidé, sier han.
Det er Hjemdal enig i.
‐ Jeg tror det er vanskelig å være imot at man bevilger små midler, som gir verdiskapning og økt konkurransekraft. Det er et kinderegg, og det er politikerne for, sier hun til NRK.
‐ Vi er svært glade for at Line Henriette Hjemdal tar tak i de konkrete utfordringene næringen står overfor og øver et påtrykk for å få til forbedringer så raskt som mulig, sier administrerende direktør i Norges Skogeierforbund, Erik Lahnstein, til Skog.no.