Skal bruke mye tre i nye Mjøsbrua
Treverk skal utgjøre 60 prosent av den synlige nye Mjøsbrua. Tre som byggemateriale vil gi brua et 39 prosent lavere klimautslipp enn en tilsvarende brukonstruksjon i betong.
Det fortalte Administrerende direktør Anette Aanesland og utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier da de presentere hvem som skal bygge den nye Mjøsbrua, og hvordan den skal se se ut når den står ferdig i 2025.
Det har vært et politisk ønske at den nye Mjøsbrua skal bygges i tre. Glommen Mjøsen Skog har engasjert seg i saken, og etterlyste tidlig klare krav om grønne materialer i den nye brua.
– Vi har selvsagt hatt et ønske om at den nye Mjøsbrua i stor grad skulle bygges i tre. Vi befinner oss tross alt i landets største skogfylke, og vi vet hvordan treets egenskaper er viktige i klimasammenheng, sier administrerende direktør Gudmund Nordtun i Glommen Mjøsen Skog.
Han er fornøyd med løsningen som er presentert og mener Nye Veier har tatt signalene om å vektlegge tre.
– Store deler at den synlige brua skal bygges i tre, og det er vi fornøyde med, sier Nordtun.
Han legger også til at han håper norske leverandører kan være med i konkurransen på å levere brukonstruksjonen.
Den belgisk-italienske entreprenørgruppen bak vinnerforslaget begrunner materialvalget sitt blant annet med et ønske om å speile norske byggetradisjoner og skogslandskapet ved brua. De har gjort det klart at de har ambisjoner om at brua skal bli et landemerke.
Store fordeler med tre
Valg av tre i en gitterdragerløsning i konstruksjonen av den nye Mjøsbrua skal redusere vekten av overbygningen med 17 prosent sammenlignet med bruk av betong.
Norges Skogeierforbund er positive til at det skal brukes tre i den nye brua.
– Det er synd at det ikke var norske entreprenører som deltok i konkurransen om den nye brua, men veldig bra at konseptet som Nye veier har valgt å gå videre med, bruker mye tre i konstruksjonen. Løsningen gir nesten 40 prosent lavere CO2-utslipp enn en standard betongkonstruksjon. I tillegg kommer det at karbonet bli lagret i konstruksjonen i lang tid framover. Dette viser at bruk av tre er svært viktig for å redusere klimautslippene, sier administrerende direktør Per Skorge.
Han er også tydelig på at han ønsker norsk tre i konstruksjonen.
– Vi kan ikke være bekjent at det ikke brukes norsk tre i det nye skogfylket Innlandet. Vi har klare forventninger til at treet til brukonstruksjon skal være norsk, og at treindustrien vår skal levere disse løsningene. Et landemerke i det nye Innlandet fylke må vise fram norske treprodukter, sier Skorge som legger til at kortreiste materialer også vil bidra positivt til klimaregnskapet.
Det er det belgiske entreprenørselskapet BESIX og italienske Rizzani som skal bygge den nye Mjøsbrua i Innlandet.
Veien skal bygges mellom Moelven og Roterud, og binder de to gamle fylkene Hedmark og Oppland sammen. Byggingen inngår i et større prosjekt med 43 kilometers firefeltsvei.