Ønsker økt totalvekt, men ikke økt vegslitasje
Skogeierforbundet ønsker at det skal legges til rette for bruk av kjøretøy med flere aksler og økte totalvekter. Det vil gi mer effektiv tømmertransport og reduserte utslipp.
Statens vegvesen fremmer nå et forslag om å øke tillatt totalvekt på veger med 19,5 meter vogntoglengde fra 50 til 54 tonn. Det vil legge til rette for bedre utnyttelse av 4-akslet bil med 3-akslet tilhenger i tømmertransport på Vestlandet.
I forslaget åpnes det imidlertid også for at vogntog med seks aksler skal kunne kjøres med like høye totalvekter. Etter Skogeierforbundets oppfatning vil det gi i overkant høy belastning på mange fylkes- og kommunale veger. Skogeierforbundet har derfor lansert et alternativt forslag som vil redusere belastningen på vegnettet.
– Vårt utgangspunkt for å be om økte totalvekter er at vi skal ta i bruk moderne kjøretøy med flere aksler. Dermed kan vi øke totalvekten uten at vegslitasjen øker, sier administrerende direktør Per Skorge i Skogeierforbundet.
Dersom Statens vegvesen velger å holde fast ved det forslaget som er på høring, ber Skogeierforbundet sammen med flere andre aktører i landbruket om at det etableres en egen bruksklasse som er tilpasset landbrukets behov for effektiv transport på svakere fylkes- og kommunale veger. Aktørene vil da be om at det stilles krav om at vogntoget skal ha sju aksler og tvillinghjul på tilhengeren slik at risikoen for skader på vegnettet minimaliseres.
– Vi må velge løsninger som vi tror fylker og kommuner kan godta, sier rådgiver i Skogeierforbundet, Dag Skjølaas.
Les hele høringsuttalelsen fra Skogeierforbundet her.