Siste skrik i skogen – Norges Skogeierforbund
Hopp til innholdet arrow_downward
Redaksjonen Skog

Siste skrik i skogen

Det er ikke lenger nok at buksa og hjelmen beskytter deg på jobb i skogen. Nå skal vernetøyet også se bra ut.
Av: Gina Aakre
access_time Publisert

De gamle vadmelsklærne er for lengst skiftet ut med fargerike verneklær i skogbruket. Lenge var disse klærnes eneste funksjon å beskytte skogsarbeiderne mot hissige sagtenner, kvister og andre farer som lurte i skogen, men de siste årene har passform, stretch, gore tex og det å se trendy og røff ut blitt en viktig del av «motebildet» i skogen. Kvinnene er også i ferd med å få eget, spesialtilpasset utstyr. Skog.no tok med seg fire velvillige modeller fra Kongsberg videregående skole for å vise fram hva som er å anse som siste skrik i skogen.

I dag skal ikke klærne i skogen bare beskytte, men også få den enkelte til å føle seg vel og kanskje også litt moteriktig og røff på arbeid. Foto: Stian Nybru.

‐ Stihl var tidlig ute med å tenke både utseende og funksjon på arbeidsklærne i skogen. Det ser ut som det var riktig strategi med tanke på markedet, for vi ser at stadig flere er opptatt av å ta seg bra ut også i verneklærne, sier Bjørn Sønsteby, salgssjef for Stihl i Norge.

Han har vært med å utvikle flere av de siste kolleksjonene med verneklær for Stihl, der funksjonalitet skal være tatt til det ytterste.

‐ Det er spesielt avgjørende med god stretch og passform på de områdene som krever stor bevegelse. Det kommer først. Men så må det også se bra ut, sier Sønsteby, som forteller at de jobbet med et stort team av utviklere på deres siste X-TREEm-serie.

Sønsteby mener merkelojaliteten er høy blant folk som jobber i skogen, men peker på at han har mange kunder som velger Stihl vernetøy selv om de bruker en annen sag.

‐ Vi jobber hele tiden med å ha det beste på markedet, og det ser ut som vi treffer bra også. I 2015 fikk vi industridesignprisen IF Award for vår siste kolleksjon for vernetøy, forteller en tydelig stolt Sønsteby.

Andreas i Stihls X-TREEmserie og støvler fra Stihl. Marte har på seg buksa Husquarna Technical Extreme, samt hjelm og støvler også fra Husquarna. Ingeborg har Stihls Xvent jakke, og Stihls Xlight bukse. Hjelm og støvler fra Stihl. Einar har Arborist jakke og bukse fra Pfanner, som levers av Antons Timber. Hjelmen av typen Protos (Antons Timber) og støvler fra Husquarna. Foto: Stian Nybru

Husqvarna forsto også tidlig at folk som arbeider i skogen ønsker funksjonelle klær som tar seg godt ut.

‐ Det var liksom akseptert at verneutstyret skulle veie mye og ha passform som en sekk, sier produktspesialist Oddmund Ihle.

Det første du gjorde når du måtte ha pause, var å vrenge av verneutstyret for å få tørket kroppen og vri opp ullsokkene. Når du tok av deg vernestøvlene (de oransje, husker du) på ettermiddagen, gikk du lenge med høy beinføring. To «lodd» krever sine krefter.

De gamle blyloddene av noen vernestøvler er byttet ut med lettere og varmere varianter. Her Technical 24 m/s fra Husqvarna (t.v.) og goretex Advance GTX fra Stihl. Foto: Roar Ree Kirkevold.

‐ Vi visste at folk er stolte av det merket som de bruker som verktøy. Se bare på Catepillar (CAT) og John Deere, sier Ihle. – Derfor satset vi mye på å kombinere et tøft design med passform og funksjon.

‐ Så når skogfolket nå har fått moteriktig snitt, så er det mer enn fancy ideer fra en ren designer.

Kvinnene har etter hvert også fått egne kolleksjoner, og det brukes også et større fargespekter etter hvert. Her en hjelm fra Protos med matchende hørselvern. Foto: Stian Nybru.

‐ Det viktige er passform, utlufting og materialvalg, hevder Ihle. ‐ Ta bukseknærne som et eksempel. Du skal jo unngå å bøye ryggen, men heller sette kneet i bakken der det passer. Derfor er buksene forsterket på utsatte steder.

‐ Kvinnene har fått en helt egen jakkedesign og det vil komme nye snitt og løsninger med jevne mellomrom fremover, avslutter Oddmund Ihle.

En god økt i skogen er over, og det er på tide å vende hjem. Mye av de nye kolleksjonene tar seg også godt ut når man møter naboen. Foto: Stian Nybru.