Vreten Norge er optimist – tross svensk konkurs – Norges Skogeierforbund
Hopp til innholdet arrow_downward
Redaksjonen Skog

Vreten Norge er optimist – tross svensk konkurs

Vreten AB i Sverige gikk konkurs i april, men er nå solgt til Bala Agri som fortsetter produksjonen av Vreten-produktene i deres fabrikk i Nossebro. – Dette er flott for oss for det sikrer fortsatt deler og nye produkter, sier eier av Vreten Norge, Svenn Anstensrud. Han skal nå også selge Mowi tømmerhengere i hele Norge.
Av: Roar Ree Kirkevold
access_time Publisert

 Det svenske selskapet Vreten AB i Sverige gikk konkurs i april. Nå har det svenskeide selskapet Bala Agri kjøpt konkursboet og de lover å fortsette produksjonen av Vretens skogsprodukter og veiskraper i egne lokaler i Nossebro.

– Ambisjonen er full produksjon allerede i høst, forteller eier og styreleder i Bala Agri, Inge Karlsson i en pressemelding. Det betyr at Vretens merkevarer fortsatt blir produsert og solgt i Skandinavia og i Europa. Vreten har produsert gode veiskraper, tømmerhengere og annet skogbruksutstyr siden 1800-tallet.

– Jeg er optimist, sier en positiv eier og daglig leder av Vreten Norge as, Svenn Anstensrud til Skog.no.

– For det første skal vi fortsatt selge Vretens produkter og med dette oppkjøpet er vi sikret reservedeler til de tusenvis av Vreten tømmerhengerne og veiskrapene som vi har solgt til fornøyde norske kunder, poengterer han.

– For det andre har vi nylig blitt landsdekkende forhandler av kvalitets-tømmerhengere fra Mowi. De første Mowi-vognene kom akkurat inn og vi skal ha stor lansering på Dyrskun’ i Seljord i september, forteller han videre.

– Mowi eies av det svenske konsernet FTG Cranes AB og både vogn og kran produseres hundre prosent på fabrikken i Bäckerfors i Sverige, sier Anstensrud. Vognene er identiske med Mohedavognene (også eid av FTG) som mange norske skogeiere allerede kjenner som solid kvalitet.

Men Mowikranene er annerledes.

– De er parallellførte kraner som holder samme høyde når du drar stikka til deg, og som er 50 prosent raskere å kjøre, hevder han. Mowikranene er bygd på samme lest som lastebilkranene fra samme fabrikk. Enda et bevis for kvaliteten, mener Anstensrud.

– Disse produktene tåler juling, smiler han. Dessuten krever de mindre olje, og da passer de også til mindre traktorer og lavere turtall ved bruk.

I tillegg planlegger Anstensrud også import av en ny baltiskprodusert tømmervogn med kran fra samme FTG Cranes. Dette, forteller han, blir rimeligere vogner og kraner.

– Vi vet at også disse er underlagt streng kontroll av kvaliteten i alle detaljer, sier han. De er skreddersydd for store deler av det norske markedet. Derfor er det det beste alternativet for mange skogeiere.