Skogløftet med gullnyhet fra Arendalsuka - Norges Skogeierforbund
Hopp til innholdet arrow_downward

Skogløftet med gullnyhet fra Arendalsuka

Finalistene for de mest kreative konseptene under Arendalsuka er kåret. Skogløftet fikk topplassering, som en av de fire beste som juryen har gitt omtale.

Juryen for Gullpollen 2025 har vurdert kreativitet og gjennomføringsevne blant 1887 arrangører. Skogløftets finaleplassering er en solid prestasjon i den harde kampen om oppmerksomheten fra over 2300 arrangement og blant 177 stands i sentrum. Det er en omfattende jobb som er gjort at juryen, som består av representanter fra media- og kommunikasjonsbransjen.

Skogløftet, som er skognæringens felles satsing for å øke synligheten og viktigheten av skogbruk for politikere og allmennheten, har arrangert debatten «Den som roper i skogen får kjeft» og «Skogløftet LIVE – om trær, tall og tullball» med Jon Almaas som konferansier. I sentrum av Arendal har Skogløftet en stand på ni meters bredde som inviterer publikum inn for å teste hvor mange år de klarer å løfte i manualer av tre. Resultatene settes opp på en digital tavle, som engasjerer publikum til innsats. I tillegg til konkurransen, er det kunnskapsformidling og budskapsløfter som skognæringen jobber etter og lover å levere på.

Skogløftets stand er sentralt plassert ved DNB-bygget i Arendal sentrum. Foto: Maren Andrea Rønning.
Emil Vasstrand er blant dem som ligger høyest oppe på Skogløftets resultatliste. Foto: Maren Andrea Rønning.

Juryen sier dette om Skogløftets konsept under Arendalsuka:

Norges Skogeierforbund «Skogløftet»

Finalisten har stått for et godt stykke håndverk. Bokstavelig talt. Standen var bygd i 100 % tre, og konkurransen «Skogløftet» trakk deltakere, politikere og samfunnsaktører til seg. Deltakerne hadde løftekonkurranser seg imellom og virket engasjerte. Standen var ledd i en målrettet innsats i å opplyse publikum om norsk skog. Lanseringen av Skograpporten 2024 og debattene forankret initiativet ytterligere. I kombinasjon viste finalisten hvordan man kan aktualisere problemstillinger med flere ulike innganger på Arendalsuka.

– Juryen har hatt en vanskelig jobb, for det er 2333 arrangement og vi har scannet gjennom hele programmet. Vi har sett etter fengende titler og jobbet videre ut fra det. Vi synes «Den som roper i skogen får kjeft» er et eksempel på en god tittel som vekket nysgjerrighet. På standen til Skogløftet var alt svært gjennomført ned til papirkvaliteten i brosjyren og svært visuelt appelerende. Gullpollen er likevel ikke en ren visuell pris. Kommunikasjonsformen må ikke hindre budskapene, som er det viktigste ved å være på Arendalsuka, oppsummerer to av jurymedlemmene, Johanne Akerø fra Sannum og Bergestuen, og kreativ direktør i Geelmuyden Kiese, Ole Henrik Stubberud.

– Dette er et bevis på at vi har truffet blink – både i innhold, form og gjennomføring. Vi har klart å samle hele skognæringen om en tydelig og ny, engasjerende fortelling om skogbruket, som når ut til både folk flest og beslutningstakere. Finaleplassen i Gullpollen viser at vi har blitt lagt merke til, at vi blir husket, og det gir oss enda mer kraft til å løfte skogen høyere på agendaen fremover, sier Gjyri Helén Werp, prosjektdirektør for Skogløftet i Norges Skogeierforbund.

Gjyri Helen Werp er prosjektdirektør for Skogløftet. Foto: Ida Bjørvik.

Vinneren av årets Gullpollen ble EY. De to andre finalistene som fikk gode ord fra juryen er Advokatforeningen og Defendable.