Vil utvikle dekk fra trefiber
Den internasjonale dekkprodusenten Michelin har planer for å utvikle dekk basert på trefiber, skriver nettstedet Motoring.com. Allerede i fra 2020 håper selskapet å kunne presentere sine første dekk med trefiber i produksjonen.
Dekk basert på trefiber kan rulle på veiene allerede i løpet av et par år, dersom vi skal tro Cyrille Roget, som er direktør kommunikasjonsdirektør for forskning og utvikling i Michelin-konsernet. Han har blitt intervjuet om dette av motornettstedet Motoring.com.
Ifølge Roget har selskapet ikke bare luftige ideer, men konkrete planer om å utvikle dekk av trefiber, og målet er å ha den første industrielle maskinen på plass i 2020.
Det er ikke snakk om å totalt erstatte gummi i dekkene totalt, men å begynne å blande inn trefiber som en del av produksjonen, for på den måten å gradvis erstatte oljebaserte innsatsfaktorer.
‐ Tre kommer til å bli den viktigste innsatsfaktoren i framtidens dekkproduksjon. Hele bransjen er på leting etter å komme bort fra en sterkt oljebasert produksjon, sier Roget, og fortsetter.
‐ Vi håper å kunne presentere det første trebaserte dekket allerede i 2020, slår Roget fast. Derfra er målet å gå stadig videre på veien med å omstille produksjonen fra fossilt til mest mulig trebasert, utdyper han.
Roget mener dekk produsert fra tre har mange fordeler som blant annet miljøfaktoren ved en mindre oljebasert produksjon.
‐ I tillegg gir trefiber lavere kostnader enn oljeprodukter og man tar i bruk en fornybar råvare som praktisk talt gror over alt, slik at produksjonen blir basert på lokale råvarer, og dermed kortere transportavstander, sier han til Motoring.com.
Ifølge Roget jobber Michelin også med planer om å ta i bruk 3D-printing i sin produksjon, men at denne teknologien fortsatt er vanskelig å industrialisere og at en slik satsing derfor ligger noen år fram i tid. Når den tid kommer, er visjonen til Michelin at en bil skal kunne bruke samme dekket gjennom hele sin livstid, og at dekkene skal kunne fornyes når den opprinnelige gummien er utslitt.