– Skognæringen må bli langt mer synlig
– Skog- og trenæringen må vise seg mer frem. Det var den klare oppfordringen fra Inger Solberg i Innovasjon Norge under skogseminaret på Arendalsuka.
– Dere er langt fremme, og det dere driver med er høyteknologi, men dere må synliggjøre næringen, sa Solberg, som er divisjonsdirektør for Bærekraft i Innovasjon Norge og var delaktig i arbeidet med Skog 22.
Hun deltok på seminaret «Vi har trua – derfor investerer vi i skognæringen». Og hennes klare beskjed til salen var at næringen selv må gripe mulighetene til å profilere seg. Hun viste blant annet til det nye nettstedet «The Explorer» som skal være en portal der norsk næringsliv kan profilere seg for utelandske aktører. Håpet er at norske, grønne løsninger spleises med internasjonale kjøpere.
– Så langt er dere fraværende her, tresiden må synes, sa Solberg.
På spørsmål fra Magasinet Skog om oppfølgingen av Skog 22 har vært bra nok, sier Solberg at det er viktig at det nå blir påtrykk fra det offentlige.
– Den offentlige innkjøpsmakten er stor, og det er viktig at trenæringen får glede av den. Klyngearbeidet har blitt bra de siste årene. Det vi kanskje må se på nå er finansiering av risikoløsninger. Er det mulig å få til en støtteordning for pilotanlegg som næringen trenger? spør Solberg.
Det var stinn brakke på seminaret som ble arrangert av AT Skog, Viken Skog og Norges Skogeierforbund.
– Det er fantastisk med så godt oppmøte. Jeg tror at oljetåka har letta så mye at vi begynner å se fastlandet igjen, sier styreleder i Viken Skog, Olav Breivik.
Olav Veum, arbeidende styreleder i Norges Skogeierforbund og styreleder i AT Skog var godt fornøyd med innleggene.
– Dere som har vært her i dag har i hvert fall evnet å vise dere frem. Vi har virkelig trua, sa han.
Blant de mange foredragsholderne var Margareth Øverland, professor ved NMBU. Hun snakket om arbeidet Foods of Norway gjør med å bruke norsk gran til å lage gjær som tilsettes dyrefôr. Gjæren erstatter andre, mindre bærekraftige proteinkilder, som for eksempel soyamel fra Brasil. Øverland kunne avsløre at Foods of Norway har inngått en samarbeidsavtale med Denofa, som er en av de største importørene av soyabønner i Norge.
– Denofa ønsker å jobbe sammen med Foods of Norway om å finne nye mer bærekraftige måter å produsere fôr på. Det er et viktig steg for oss videre, sa Øverland som nå jobber hardt med å oppskalere produksjonen og skape et kommersielt marked for produktet.
Under seminaret fikk deltagerne servert kjøtt fra gris som har spist fôr basert på norsk gran.
Splitkon, Termowood og Hunton fortalte om optimisme og at de alle jobber for å øke produksjonen. Dag Molteberg, utviklingssjef i Norske Skog, sa også at de har flere mulige nye produkter på trappene.
– Nå satser vi tungt på å utvikle flere andre produkter enn magasinpapir. Vi jobber blant annet med å oppskalere produksjonen av fiberplater. I tillegg jobber vi med nanofibriller og fiberkompositt som er trefiber og termoplast smeltet sammen. Her er vi i dialog med Innovasjon Norge, fortalte Molteberg.
– Investeringsbeslutningene er ennå ikke tatt med tanke på videre satsing, men jeg er sikker på at om tre-fire år vil Norske Skog være i gang med å produsere ett eller flere av disse produktene, sa Molteberg til Magasinet Skog.