Åpner for større tømmerlass på vogntog med flere aksler
Regjeringen vil effektivisere tømmertransporten og har bedt Statens vegvesen sende et forslag om økt totalvekt på «svake» veger på høring.
– Skal vi lykkes med det grønne skiftet, må tømmertransporten utvikles videre og effektiviseres. Derfor er vi godt fornøyd med at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil tilpasse regelverket slik at vi kan utnytte de kjøretøy som i dag er mest moderne og best egnet til dette formålet, sier administrerende direktør i Norges Skogeierforbund, Per Skorge.
I dag er maksimal totalvekt på «svake» veger, det vil si bruksklasse T8, 50 tonn – uavhengig av hvor mange aksler vogntoget har. Det er først og fremst aksellast som avgjør hvor stor slitasje det blir på vegnettet. I høringsforslaget legges det derfor opp til at tillatt totalvekt blir avhengig av vogntogets utforming, og foreslåtte vekter er:
Tømmerbil antall aksler | Tømmertilhenger antall aksler | Totalvekt tonn |
3 | 4 | 52 |
3 | 5 | 55 |
4 | 4 | 57 |
4 | 5 | 60 |
Sammenlignet med dagens løsning betyr det at nyttelasten kan økes med 28 prosent, og at antall transporter kan reduseres med 22 prosent.
– Vi har arbeidet med dette forslaget lenge, og har blant annet utredet hvordan det vil påvirke belastningen på vegnettet, sier Dag Skjølaas i Skogeierforbundet.
– Vi mener dette er et forslag som bidrar til å utvikle transporten i riktig retning både når det gjelder effektivitet, miljø og trafikksikkerhet, sier han.