Hønefoss-Follum elektrifiseres
Bane NOR skal elektrifisere industrisporet mellom Hønefoss og Follum i Ringerike kommune. Prosjektet starter senhøsten 2018 og er planlagt ferdig sommeren 2019.
Når tømmeret kan fraktes med elektrisk lokomotiv, vil skogindustrien spare tid og penger, og mer gods vil gå på jernbane. I dag går tømmertransporten med diesellokomotiv mellom tømmerterminalen på Follum og Hønefoss stasjon. På denne strekningen blir det i år transportert om lag 230 000 m3 tømmer, som tilsvarer 5 200 fulle lastebiler eller nesten 1 million trær. Det skriver Bane Nor i en pressemelding.
‐ Elektrifisering er viktig for en miljøvennlig og kostnadseffektiv tømmerterminal. Nå trenger ikke togselskapene lenger å dra med et eget diesellokomotiv på hele strekningen for å få toget inn og ut fra Hønefoss stasjon til Follum. Det gjør toget mer konkurransedyktig på kortere strekninger og vil bidra til å flytte mer gods fra bil til jernbane. Elektrifisering vil også øke fremføringshastigheten til Follum gjennom kortere skiftetid inn og ut av Hønefoss stasjon, sier daglig leder i Viken Logistikk Thomas Rotherud.
For Bane NOR er det et mål å legge til rette for at gods kan fraktes på jernbane. Omleggingen fra diesel- til elektriske tog betyr dessuten redusert støy og mindre utslipp, til glede for naboene og miljøet, sier prosjektleder Bjørn Ludvig Søgnen i Bane NOR.
Når anlegget står ferdig vil det fortsatt kjøre noen dieseltog på strekningen, men betydelig færre enn i dag.
Rundt 100 master med ledning for kjørestrøm skal monteres på den 2,7 kilometer lange strekningen.
‐ Vi starter med å bore hull til mastefundamentene. Over nyttår skal master og kontaktledning monteres, og til sommeren skal anlegget stå ferdig, forteller Søgnen.