Selger ikke bare et tre, men en opplevelse - Norges Skogeierforbund
Hopp til innholdet arrow_downward
Redaksjonen Skog

Selger ikke bare et tre, men en opplevelse

Familien sluttet å selge juletrær på det lokale kjøpesenteret. Nå skaper de heller opplevelser hjemme på egen gård og i eget plantefelt.

Av: Marius Lippestad
access_time Publisert

– Jeg tror det er viktig å ha solid en pakke som gjør at folk velger å bruke hele dagen her.

Det sier Ida Marie Ruud Stemmedalen. I 30 år har familien hatt en hektisk førjulstid. Ikke bare er det vask, pynt og gaveinnkjøp som skal på plass, hun og familien skal også sørge for at flere hundre kunder får gleden av et juletre i heimen.

De mest ivrige besøker plantefeltet allerede i november for å blinke seg ut hvilket tre de skal ta med seg hjem en drøy måned senere.

Satset på selvhogst

Flere skogeiere velger å plante og selge juletrær. De senere årene har det blitt stadig mer populært blant juletrekjøpere å reise ut, og finne det perfekte juletreet på såkalt selvhogst. I tre tiår har Ida Marie vært vitne til at juletrær har blitt plantet, stelt og fraktet av gårde fra gården. I 25 år sto faren Ole Marius, moren Anne Ida og hun selv utenfor det lokale kjøpesenteret på Slitu og solgte juletrær.

For mange indre østfoldinger ble det tradisjon å handle juletre av familien Ruud.

For noen år siden tok Ida Marie og ektemannen Pål-Simen over gården. Resultatet ble at to generasjoner nå samarbeider om juletreproduksjonen. For tre år siden bestemte de seg for å slutte salget på kjøpesenteret og heller jobbe for at flere kunder skulle ta turen hjem til dem på gården.

– Vi var veldig spente. Vi har i alle år kombinert salg utenfor kjøpesenteret med gårdsutsalg. Nå driver vi utelukkende med selvhogst og salg fra gården, forklarer hun.

– Ved å flytte salget til gården sparer vi inn på driftskostnadene. Blant annet slipper vi transport, ekstra bemanning og transportskader på trær. Kort oppsummert, så sparer vi kostnader på å ha et mindre driftsapparat, og vi sparer energi ved å kjøre litt roligere tempo, forklarer hun.

– Det passer begge generasjonene bra, der vi er i livet nå.

Kos rundt bålet er et viktig element for at kundene skal trives på gården til familien Ruud Stemmedalen. Foto: Privat.
Ida Marie legger mye tid å få alle detaljer på plass før kundene kommer til gården. Foto: Privat

Folk blir lenge

Fra 10. desember frem til og med julaften er det fullt av liv på gården. Ida Marie mener det er summen av mange små detaljer som er grunnen til at flere velger å komme tilbake år etter år.

– En del av de som kommer hit, tenker at de bare skal plukke med seg et tre som står klart, men ender med å bli hele dagen. Det er enkle ting som gjør at de velger å bli. Fem sparkstøttinger er klare til utlån. Rett ved siden av juletrefeltet er det en akebakke barna kan kose seg i.

Der er det også bålplass med bålpanne. Har de ikke tatt med seg mat, selger vi kaffe og nistepakker med pølser, solbergtoddy, kakao og noe søtt til kaffen. Når alt ligger til rette for at de kan bli lenger, er det flere som velger å bruke hele dagen på gården.

– Jeg innreder også låven til å bli en pop up-gårdsbutikk. Det er kanskje noe av det jeg liker best. Vi har ikke lenger dyr her på gården, og låven blir lite brukt. Da er det ekstra gledelig å slå på lysene og bruke låven. I butikken selger vi blant annet pyntegrønt (bunter med granbar), kranser, gaver, interiør og saueskinn. Vi forsøker å skape et miljø og en stemning slik at folk som kommer innom tar seg god tid, trives og senker skuldrene. Rett på utsiden av låven setter vi ei bålpanne med sitteplasser rundt. Hele tiden er vi opptatt av at folk skal kose seg og ikke stresse, forklarer hun.

På juletrehogst kommer gjerne både to og tre generasjoner for å finne juletre. Derfor er det viktig å tilrettelegge for at skal trives. Foto: Privat

Knytt kontakter

Ida Marie peker på at sosiale medier er en nyttig kanal å markedsføre seg på. Da er det til stor hjelp å være alliert med flere.

– Kransene og saueskinnene er det naboer rundt oss som leverer. Det er en flott måte å dra nytte av hverandre på, ikke bare gjennom direkte salg, men også at de markedsfører i sine kanaler at folk skal komme til oss for å handle. Vi er gode på forskjellige ting, da er det viktig å bruk dem rundt seg.

Ida Marie og familien synes det er kjempemoro å ordne i stand og skape tradisjoner for kundene sine. Flere hundre på besøk i løpet av to uker er helt topp. Juletresalget er en binæring på gården, men også en hobby. Når bilene svinger inn på parkeringen skal de føle seg velkommen fra første sekund.

– For oss har det vært viktig å ha god skilting hele veien. Det skal ikke være noe tvil for de som skal til oss hvor de skal kjøre, og hvor de skal parkere. De skal føle seg ønsket og velkommen fra første stund. Har de ikke med seg utstyr, hjelper vi med både hansker og sag. Vi går rundt, trenger noen hjelp er vi der. Men om noen vil gå i fred får de selvfølgelig gjøre det. Hos oss planter vi både gran og fjelledelgran, med det følger det noen spørsmål fra de som skal komme og hogge, forklarer hun.

På låven er det i hele desember en liten butikk. Der selges det også produkter fra nabogårdene. Foto: Privat

Skaper nye tradisjoner

På kort tid har det blitt en juletradisjon å nyte en dag på gården til familien Ruud Stemmedalen. For mange er det en opplevelse bare å se et juletrefelt og være på en gård. Noen veldig ivrige er ute allerede på høsten for å plukke ut årets tre. I godt lys kan de velge seg ut det treet som faller i smak. Andre skal bare kjapt innom for å kjøpe med seg et juletre, men ender med å bruke flere timer med å hogge selv og kos foran bålet. En gang hadde de en julenisse innom som gikk og spilte på torader mellom trærne.

– Å skape en opplevelse, en pakke, har vært nøkkelen for oss. Vi ser at folk setter pris på enkle forseggjorte ting Flere av gjestene har reist et stykke, fordi det har blitt en tradisjon for dem. Da kommer det gjerne to biler med flere generasjoner på tur som bruker hele dagen hos oss. Det er rett og slett veldig moro, stråler Ida Marie Ruud Stemmedalen. Fokus på de små detaljene og gjestfrihet er nøkkelord når juletresesongen står på. Tilstedeværelsen er viktig.

Både stell av planer gjennom året, salg og distribusjon fordeles mellom de to generasjonene. Med to små barn på gården spiller besteforeldre og barnevakter en viktig rolle.

– Det hadde ikke gått uten barnevakt, dette er et solid lagarbeid med mange involverte. Det er stadig noe som skal fikses. Enten skal noen ønskes velkommen, ha hjelp i hogstfeltet eller så mangler det vann ved bålpanna. Da er det viktig å ha mange hender å fordele oppgavene på, forklarer Ida Marie Ruud Stemmedalen kort tid før salget starter.